Aktualności
Start Aktualności Zmiana sprzedawcy energii – sprawdź, czy nie zapłacisz dwa razy
Artykuł

Zmiana sprzedawcy energii – sprawdź, czy nie zapłacisz dwa razy

Zmieniając sprzedawcę prądu możesz wiele zyskać. Upewnij się jednak czy nie będziesz musiał zapłacić podwójnie. Uważaj na nieuczciwe firmy energetyczne.

Fot. Flickr.com, kenteegardin

Zmieniaj, ale z "głową"

Minęło już kilka lat od uwolnienia w Polsce rynku energii. W ten sposób uzyskaliśmy swobodny dostęp do wielu ofert od różnych sprzedawców prądu. Praktyka jednak pokazała, iż mało kto z tego przywileju skorzystał. Dokonując tej zmiany trzeba jednak wiedzieć, jak to robić. Niewiedza może "przynieść" dwa rachunki za tą samą usługę. Pojawienie się takiego problemu potwierdza Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do którego wpływa sporo skarg odnoszących się do wprowadzania w błąd klientów w trakcie zawierania umów o sprzedaż prądu w domu odbiorcy.

"Przedłużenie umowy"

Na celowniku nieuczciwych sprzedawców energii elektrycznej znaleźli się głównie osoby w podeszłym wieku. Skargi od właśnie takich osób najczęściej trafiają do UOKiK. Konsument po podpisaniu umowy często nie wie, że w przypadku zawierania umowy poza lokalem przedsiębiorcy ma prawo odstąpić od niej w ciągu dziesięciu dni. Jak podaje UOKiK skargi te przeważnie dotyczą podszywania się pod aktualnego sprzedawcę prądu. Ponadto często informuje się konsumenta, że przedstawiciel chce tylko przedłużyć umowę albo dokonać aktualizacji obecnej umowy. Nieuczciwi sprzedawcy nie informują także, iż w przypadku umów zawartych na określony czas, ich zerwanie oznacza konieczność zapłacenia kary.

Czytaj umowy

W sytuacji, gdy podpiszesz umowę z nowym sprzedawcą energii elektrycznej, a "stara" umowa nadal obowiązuje (umowa na czas określony) to będziesz zobowiązany do opłacania dwóch rachunków. To Ty musisz wiedzieć, kiedy obowiązująca umowa się kończy oraz jak można ją rozwiązać. Dobrze jest również wiedzieć czy nie posiada automatycznej opcji przedłużania. Co radzi robić UOKiK? Przed podpisaniem umowy należy sprawdzić, z której firmy jest przedstawiciel. Ponadto nie warto niczego podpisywać pod presją czasu. Na spokojnie przeczytaj umowę.

Co zrobić, gdy obowiązują dwie umowy?

Co mogą zrobić konsumenci, którzy nie zachowali ostrożności i w rezultacie wiążące są równocześnie dwie umowy. W takiej sytuacji nie można sprzedać energii czy też "przerzucić" umowy na inną osobę. Trzeba, zatem jedną z umów rozwiązać, co niestety wiąże się z koniecznością zapłacenia umownych kar, które są zapisane w danej umowie. Taka kara może być wysoka, dlatego warto dowiedzieć się czy przedsiębiorstwo, z którym się związaliśmy nie ma do zaoferowania jakieś innej propozycji. Być może nowy sprzedawca pójdzie nam nieco na rękę np. rozpocznie sprzedaż prądu dopiero w chwili, gdy skończy się umowa u dotychczasowego sprzedawcy. W takiej sytuacji uniknąć można płacenia kar za zerwanie umowy.

Domagaj się swoich praw

Jeśli uważasz, że przy zawieraniu umowy przedstawiciel wprowadził się w błąd to możesz na sądowej drodze dochodzić swoich praw. Pomocna może się okazać również wizyta u rzecznika konsumenta, który jest bardzo często pomocny w rozwiązywaniu tego rodzaju sporów.

Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelny


Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Porównaj oferty instalacji fotowoltaicznych
dla domu:
na dachu
na gruncie
płaski
15o
35o - wzorcowy
powyżej 35o
dachówka
blacha
papa
Najlepsze oferty energii elektrycznej
Zobacz też inne aktualności
Jaką wybrać lodówkę? Energooszczędną!
17 Czerwiec 2016

Jaką wybrać lodówkę? Energooszczędną!

Lodówka czy zamrażarka z uwagi na to, że pracują non stop są uważane za urządzenia prądożerne. Mniejsze opłaty za energię elektryczną generują sprzęty...
KE szykuje zmiany dot. rynku energii. Co z naszymi rachunkami?
22 Listopad 2016

KE szykuje zmiany dot. rynku energii. Co z naszymi rachunkami?

W Komisji Europejskiej trwają właśnie prace nad zmianami dot. kształtu rynku energii w Unii Europejskiej. Z informacji PAP wynika, że na niektórych ro...
Chętniej zmieniamy sprzedawcę energii, bo oszczędzamy
28 Lipiec 2014

Chętniej zmieniamy sprzedawcę energii, bo oszczędzamy

Kolejni Polacy postanowili przenieść swoje rachunki za prąd do innej firmy energetycznej. Z informacji podanych przez Urząd Regulacji Energetyki wynik...
Zmieniamy sprzedawców prądu, bo jest drogo!
09 Styczeń 2015

Zmieniamy sprzedawców prądu, bo jest drogo!

W tym roku nasze rachunki za energię wzrosną. Podwyżki weszły w życie z dniem pierwszego stycznia, mimo że i tak znajdujemy się w czołówce państw, gdz...
Rachunek za prąd przeniosło już ponad 455,6 tys. odbiorców!
06 Maj 2015

Rachunek za prąd przeniosło już ponad 455,6 tys. odbiorców!

Urząd Regulacji Energetyki podał najnowsze dane odnośnie liczby zmian sprzedawcy energii elektrycznej. W pierwszym kwartale 2015 roku na taki krok zde...
Sprawdź zużycie energii dla urządzeń
łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7